20100912015201

うそ8000が止まった日

何の気なしにメール受信を試みたらサーバに繋がらないことが発覚。幾つか試行してみたところデーモンが止まっているというよりはネットワーク的に繋がらない模様。契約のLinodeの管理画面からコンソールにアクセスをしたところ、コンソールは無事である事を確認。とりあえずチェックをしても異常は無かったので、とりあえずリブートしてみた。

立ちあがらねぇorz
Bootボタン押しても立ち上がらない orz
コンソールにアクセスしてもコンソールに繋がらない orz

軽く詰み状態だったので、管理画面からの「Support」にて対処希望チケットを発行してみる。問題のカテゴリと内容を書いて発行すると担当者に届いてそこからサポートが開始されます。

01:04
Dear Linode Suppport,

Today, I could not connect my server (from japan).
So I sign-in to my account. And connect to console.
At first, I could connect console.
I checked daemons and, server resources, and there was no problem.
So, I rebbot my server. After that, Server coiuld not boot up,
and could not connect console.. Would you please check "what's happened?"

01:09
Hello,

We're sorry to hear that you're having difficulty booting your Linode.
Our administrators are currently looking in to the issue.
We will get you back online and update this ticket as soon as we can.

01:19
Thank you for fast reply.

After I read you reply, I notice that server is up! Maybe It's ok.
If there is trouble, I hope to be fixed.
If I found a same case or other trouble, I'll contact you later.
Thank you for fixing it.

Sincerely yours.

01:23
Hello,

Glad to hear you're back online.
We believe that the issue has been resolved at this time.
You should have no further problems.

うん、サポートが凄い早い。最初のコンタクトに5分。似た経験のある身としては少し惚れてしまう。それを可能にしてる TTS (TroubleTicketSystem) ってのは便利だなぁと思う。

さて、わざわざこの様な微妙な英語を使った事を日記に書いて何が言いたいかと言うと「稚拙でも英語は出来たほうが良いよ」ということ。「この程度でも気合で何とかなるよ」ということ。インターネットのサービス使ってると英語に触れる機会もあり、そのぶん然るべき障害報告や、サポートを受ける事もありますので・・・とりあえず高校程度の知識でもなんとかなるもので、たまには英語の事も思い出してあげてください。

ところで、今回の原因ですが、おそらくはLinodeのネットワークの上流の障害、特にリブート後ステータス等も取れていないためおそらくはDHCP機能がこけてたんだろうなぁ・・・と推測。

Posted by uso8000k | Categories: Tech | [ツィート(笑)] | [2010/09/12/T01_52_01/]